Mitä kertoa tutkimushankkeesta, joka on vasta alussa?Tuomas Aivelo | 6.11.2019Mitä voi sanoa tutkimuksen alustavista tuloksista? Entä tutkimuksesta, joka on vielä osittain suunnitelman tasolla? Lue lisää »
Mitä on tiedekasvatus?Sara Takala | 17.9.2019Tiedekasvatuksen avulla vahvistetaan niin lasten kuin aikuistenkin tiedeosaamista. Lue lisää »
Wikipedia, tiedeviestinnän unohdettu massaviestinSalla-Maaria Laaksonen | 10.9.2019Yksi tärkeä verkkojulkisuuden muoto on harvan tutkijan tiedeviestintäsuunnitelmassa: Wikipedia. Lue lisää »
Miten tutkijan tulisi suhtautua yhteiskunnalliseen vaikuttavuuteen?Arto Mustajoki | 8.4.2019Tutkija voi pohtia osallistumistaan yhteiskunnalliseen vaikuttamiseen myös eettisten työkalujen avulla. Lue lisää »
Saako tiede olla viihdyttävää?Maria Lassila-Merisalo | 3.4.2019Tiedeviihdeprojektiin osallistuminen voi antaa tutkijalle arvokkaan oppitunnin olennaisen tunnistamisesta ja viestin kirkastamisesta. Lue lisää »
Tiedeviestintää eri yleisöilleErkki Karvonen | 15.3.2018Tiedeviestintää on monenlaista ja monelle yleisölle. Tärkeää on ottaa huomioon vuorovaikutuskumppanin tietotaso. Lue lisää »
Kuinka välttää saalistajajulkaisuja?Anna-Sofia Ruth | 15.3.2018Saalistajajulkaisut perivät kirjoittajilta maksun, mutta laiminlyövät tiedekustantajalle kuuluvat tehtävät. Lue lisää »
Viesti rohkeasti, vaikuta vastuullisesti. Tiedeviestinnän suosituksetVastuullinen tiede -toimitus | 15.3.2018Tiedonjulkistamisen neuvottelukunnan laatimat tiedeviestinnän suositukset korostavat tiedeviestinnän nivomista osaksi ammattitaitoista tutkimusta. Lue lisää »
Viisi päivää ja yksi yö tiedettäIlari Hetemäki | 15.3.2018Tärkeää Tieteen päivillä ovat kohtaamiset yleisön ja tutkijoiden välillä sekä mahdollisuus esittää kysymyksiä. Lue lisää »
Moniaistista tiedeviestintää: tiedekeskukset tieteen ja yhteiskunnan siltanaMikko Myllykoski | 15.3.2018Tiedekeskukset kutsuvat kävijänsä vuorovaikutukseen ja oppimaan itse tekemällä. Lue lisää »